WordPress Webbyrå Stockholm
Att starta företag i Sverige är extremt enkelt, den vanligaste formen av företag är enmansbolag/enskild firma och en av de vanligaste branscherna man stöter på där är IT branschen och i den webbranchen.
Vi har idag runt 900 webbyråer i Sverige och runt 200 webbyråer i Stockholm.
Tittar man på konkurrensen mellan webbyråer i respektive län ligger Stockholm i topp vilken inte är så konstigt då Stockholm är det område i Sverige med störst andel webbprojekt. Att driva en webbyrå i Stockholm är därför både krävande, roligt och spännande.
Läs mer om att driva webbyrå i Stockholm
Vad är en webbyrå?
En webbyrå är en form av digital reklambyrå med specialisering på internet/webb med tjänster som SEO, E-marknadsföring, webb-analys, A/B-testing samt utformning av webb-strategier och givetvis produktion av olika typer av hemsidor, e-handelssidor och olika sorters landningssidor.
Hur fungerar en webbyrå i Stockholm?
En webbyrå får in kunder på många olika sätt, allt från kund till kund kontakt till stora säljavdelningar eller e-marknadsföringskampanjer så som E-postutskick och SEO optimering och ADWords/Facebook annonsering. Eftersom många av webbtjänsterna ovan är sammankopplade på olika sätt är det inte ovanligt att kunder genererar nya jobb inom till webbyrån.
I Stockholm finns det runt 200 webbyråer, på 99% av dessa webbyråer finns mellan 1-4 anställda. De anställda på webbyrån kan bestå av en webbdesigner och systemutvecklare, en administrativ personal och någon som jobbar med e-marknadsföring.
Befattningar på en webbyrå i Stockholm
En webbyrå är ofta liten, detta medför att många av webbyråns anställda har olika arbetsuppgifter och befattningar. Nedan finner ni en lista på de vanligaste arbetsuppgifterna och befattningarna på en klassisk webbyrå i Stockholm:
- Operativt ansvarig för webbyrån
Detta är ofta en ägare eller VD, denna person ser över den operativa driften och är ofta kunnig inom många delar av webbyrån då personen ofta har varit med från start då webbyrån var mindre. Det är inte helt ovanligt att personen jobbar som projektledare med att leda projekt för t.ex. en ny hemsida. - Grafisk designer och webbdesigner
När det gäller utformningen av nya hemsidor, logotyper och annat webbmaterial står ofta en AD, grafisk designer eller webbdesigner bakom jobbet, det är inte ovanligt att någon i dessa roller på webbyrån även jobbet med projektledning och försäljning, har man titeln webbdesigner är det inte heller ovanligt att man jobbar med att implementera färdiga designskisser till WordPress och jobba mycket med front end. - Digital-marknadsföring
Många webbyråer i Stockholm har även en person som jobbar med Digital-marknadsföring och hjälper kunderna med att lägga upp en strategi kring hur och vart de ska annonserna på nätet samt webbyråns kunder ska använda sig av e-postutskick från t.ex. mailchimp eller andra utskickssystem. - Administrativ
En webbyrå har ofta många uppdrag samtidigt är det inte helt ovanligt att man även har en person som jobbar med det administrativa och t.ex. jobbar med att klippa och klistra innehåll till nya hemsidor, lägga in keywords och vara behjälplig med fakturering och annat.
Hur man håller sin WordPress webbyrå Stockholm uppdaterad
Att hålla sin WordPress webbyrå uppdaterad är inte alltid lätt, speciellt när vi jobbar och lever i en ständigt flytande digital värld, det spelar ingen roll om du jobbar med färger, typsnitt, former, funktionalitet eller layout trenden är konstant och just förWordPress webbyråer är det inte ovanligt att det går fort när trender byts ut eller förändras.
Här kan du läsa mer om trender förWordPress webbyråer i Stockholm